Pàgina 3 L'empresa

© Raül Blesa Arcarons


1.- L'empresa

2.- Paraules: Feliços els compassius, Feliços els nets de cor, Feliços els pacificadors, Feliços els perseguits 


1.- L'empresa 

Abraham era un ric ramader que va ser el cap d'un clan familiar fundador del poble jueu; home de fe, va fer un pacte amb Déu. Mitjançant el pacte, i a canvi de practicar i mantenir la fidelitat i el culte familiar envers Déu, el Creador oferia el seu suport a Abraham i als seus descendents (Gènesi capítols 12 i 13). 

Les promeses i les contrapartides del seu acord amb Déu van garantir l'èxit de l'empresa familiar d'Abraham. Una empresa que va proveir de suficients recursos a vàries generacions dels seus descendents i va permetre estabilitat familiar per articular les bases demogràfiques de la futura nació d'Israel, així com també van constituir el poble de Déu i facilitar els orígens del cristianisme. 

Les ovelles, vaques i camells d'Abraham van donar feina i alimentar a un nombrós clan familiar, i a la quarta generació ja teníem els dotze caps de les futures tribus d'Israel. 

L'empresa d'Abraham era una empresa del Regne de Déu, creada sota la inspiració i suport del Déu Etern i gestionada en el marc de la fe i la confiança en el Creador. Una empresa com d'altres que podem observar avui dia i que posen de relleu la conveniència d'analitzar l'activitat econòmica i la funció social de l'empresa des d'una òptica positiva i beneïda per Déu com institució al servei dels éssers humans, en lloc de considerar-la un artefacte del mal. 

En Job és un altre home ric famós per la seva fidelitat a Déu malgrat l'allau de desgràcies familiars i la pèrdua de patrimoni, víctima per les malifetes i conspiracions de Satanàs. A la fi, Déu el premia amb una nova família i abundància de béns (veieu el Llibre de Job). 

La Bíblia n'és plena de personatges amb capacitat de gestió. En Nehemies va destacar per la reconstrucció de les muralles de Jerusalem destruïdes per l'exèrcit babilònic. Si llegiu el llibre de Nehemies veureu que és una crònica de com s'organitza i s'executa l'empresa de restaurar les muralles i reformar part de la ciutat, al mateix temps que pren mesures per neutralitzar l'acció dels enemics (veieu el Llibre de Nehemies). 

A la primera epístola de Pau a Corintis cap. 9, versets 19 a 27, observem com l'apòstol Pau demostra capacitat de direcció, disciplina i determinació, tres valors de la gestió empresarial que l'empresa utilitza en el dia a dia de la seva activitat. 

En el capítol i versets citats de Corintis, l'apòstol Pau ens diu que en la cursa d'un estadi tots els corredors es llancen a corre per emportar-se el premi, i malgrat que tots corrent molt bé, solament un s'endurà el guany. En Pau afegeix que els atletes fan sacrificis i s'abstenen de moltes coses, i tot per guanyar-se una corona corruptible, mentre que nosaltres, els cristians, n'hem de guanyar una que mai no es marcirà. Així, doncs, afirma l'apòstol, que ell corra per abastar una meta, sense distreure's i aplicant tot el seu l'enginy. 

Acaba dient que tracta el seu propi cos amb duresa i amb total domini sobre ell, no fos cas que, després de proclamar la victòria d'altres cristians, restés auto desqualificat ell mateix. 

En Jesús de Natzaret és un bon exemple de l'exercici dels tres valors citats: capacitat de direcció, disciplina i determinació, demostrats al llarg dels seus tres anys d'evangelització del poble jueu i d'altres seguidors. 

En el Llibre Proverbis, capítol 31, versets 10 a 31, tenim la descripció d'una dona virtuosa, venedora i empresària. El proverbi ens diu que les mans d'aquesta dona treballen amb eficiència la llana i el lli; compra provisions de ben lluny i ella mateixa organitza el transport com un mercader més. 

A més a més, es lleva de nit i prepara el menjar per a tots i totes, i distribueix la feina entre les criades; compra terres de conreu i planta la vinya amb el fruit del seu propi treball. Treballadora i forta, comprova la bona marxa dels negocis fins a altes hores de la nit. 

Tots aquests personatges bíblics tenien clar que Déu exigeix diligència a l'hora de fer la feina, així com fidelitat, integritat i excel·lència. La fidelitat a Déu implica obediència als seus manaments aplicats a la gestió empresarial, és a dir, l'activitat econòmica i professional no pot entrar en contradicció amb la norma de Déu. 

La integritat exigeix honradesa i bones pràctiques professionals, a més d'evitar l'abús davant les desgràcies del proïsme. No és ètic treure profit econòmic aprofitant un moment de feblesa dels altres. L'excel·lència té relació en procurar millorar constantment la nostra tasca. 

La confiança en Jehovà és important per tenir èxit en els negocis, doncs, Déu dóna suport a aquells que l'obeeixen (Salms 127:1; Proverbis 12:11; 16:3; i 28:19). 

La llei de Moisès parla de pràctiques comercials honrades i condemna el frau, i inclou normes sobre pesos i mesures. La figura del mercader, el comerç marítim i terrestre, les botigues i els mercats, la riquesa d'algunes nacions gràcies al comerç internacional, els productes objecte de comerç, la mineria, l'agricultura, etcètera, son temes citats en diversos llibres de la Bíblia i amb caràcter positiu. 

A Déu no li molesta l'activitat econòmica, allò que rebutja és la cobdícia o l'amor al diner, la corrupció i la injustícia. 

En el Llibre Levític cap. 25, verset 23, la llei de Moisès posa limitacions a la propietat de la terra, diu que eren administradors i no propietaris. Així Déu manifesta: "Les terres no es poden vendre definitivament, perquè tot el país és meu, i per a mi vosaltres no sou més que uns immigrants i uns forasters." 

És a dir, quan van repartir la terra promesa entre les famílies de les tribus d'Israel, aquestes gaudien de l'usdefruit de la terra, i en cas de necessitat les famílies podien arrendar-les per pagar deutes, però les podrien rescatar o beneficiar-se del perdó i recuperar-les. 

Per altra banda, hi havia reis, nobles, terratinents i comerciants rics, però se'ls hi exigia que no fossin ni materialistes ni cobdiciosos, i tenien que fer un bon ús del diner. A l'evangeli de Mateu cap. 6, verset 24, l'evangelista nega la possibilitat de servir a Déu i a la cobdícia o "amor al diner", la rel de tots els mals. 

El diner no és dolent en sí mateix, el mal està en acumular patrimoni i posseir-lo en ús i benefici exclusiu com a eina de l'abús de poder, o com a instrument de domini il·legítim, o per a realitzar actes d'injustícia i corrupció, d'extorsió i negació de drets. 

A la Paràbola de la Vinya (Mateu, 20:1-15), el bon home és un empresari ric, no és l'únic personatge ric o rica del Nou Testament, n'hi ha d'altres també temorosos de Déu, seguidors o seguidores de Jesucrist i citats o citades com a membres de la comunitat de creients cristians. 

No és cert que solament l'església és el bé i l'activitat econòmica o l'empresa és el mal, aquest maniqueisme té una semblança amb aquell altre d'un fosc i recent passat que afirmava que l'ésser humà, preferentment la dona, era el pecat, la carn maleïda i menyspreable en front dels desitjables homes sants. Absolutament res creat per Déu és negatiu. 

El treball, la família, l'empresa, la justícia, l'església, la nació i el govern són institucions creades per Déu, una altra cosa és que algunes unitats caiguin en mans de mal xinats o corruptes, o gent sense ètica, en aquests casos seran les persones les responsables d'una mala gestió, la institució no és culpable d'un possible mal ús de l'instrument. 

Tornant a Abraham, Isaac va ser el fill d'Abraham infantat per Sara. Pare i fill van protagonitzar un frustrat sacrifici humà, com a suposada prova i lliçó d'obediència i de fidelitat a Déu; també, a la vegada, com a rebuig dels sacrificis humans practicats a las nacions idòlatres durant el paganisme. Abraham casà el seu fill amb la seva cosina Rebeca i van tenir dos fills: Esaú i Jacob. 

En Jacob va heretar l'empenta i la intel·ligència, així com la capacitat de treball i de gestió del seu avi Abraham, enganyà el seu germà i s'adjudicà la prima genitura i benedicció paterna. Home de fe, va fer fortuna i va rebre la gràcia de Déu; els seus dotze fills van ser els caps de les dotze tribus d'Israel. Emigraren a Egipte on van multiplicar-se i van ser esclavitzats fins l'arribada de Moisès, el constructor de la nació.


2.- Paraules 

11.- Feliços els compassius

“Feliços els compassius, perquè seran compadits” (Mt 5:7).

“... tingueu tots (els cristians) els mateixos sentiments, sigueu compassius, fraternals, bondadosos, humils, …” (1P 3:8).

“ … i se'n va compadir (Jesús de Natzaret), perquè veié que anaven com ovelles sense pastor …” (Mr 6:34).

“Acció de gràcies: Beneït sigui Déu ... Pare que és tot compassió i Déu que és tot consol. Ell ens conforta enmig de les dificultats, a fi de que nosaltres sapiguem confortar …” (2Co 1:3-4).

Cal confiar en els pecadors, perquè algun dia se donaran dels seus errors i modificaran el seu comportament, també hem de tenir compassió de nosaltres mateixos, doncs, ni som perfectes ni sants. Nosaltres, els humans, caiem fàcilment a la temptació. Aquell qui dóna lliçons de comportament és Jesús, l'únic sant humà que ha existit, per això cal confiar en ell i tenir-lo com exemple.

Nosaltres hem de perdonar i tenir compassió per aquells que ens han ofès i fet mal, inclús hem de pregar per a ells, tot pecador pot tenir una explicació i l'hem de conèixer.

El qui és compassiu té la necessitat d’actuar amb accions i suports en favor de la víctima o víctimes de les desgràcies, i ho ha de fer perquè no pot acceptar el propi patiment que li provoca observar la desagradable situació dels altres.

La compassió, com la misericòrdia, és més que un sentiment puix inclou una intervenció derivada d'un deure social i humà: La intenció de sanar el dolor i mal que pateix el proïsme, i solucionar la crisi emocional i material. 

Nosaltres fem nostre el patiment dels altres. Som solidaris per naturalesa humana feta a imatge i semblança de Déu. La nostra compassió és derivada de la misericòrdia de Déu, tot un impuls per la solidaritat.



12.- Feliços els nets de cor

“Feliços els nets de cor, perquè aquests veuran Déu” (Mt 5:8).
 
“Tot és net per als qui viuen netament, en canvi, pels qui s'han contaminat i no tenen fe, no hi ha res net. Però és perquè tenen bruta la ment i la consciència ... coneixen Déu ... però són incapaços de fer cap bona acció ... tenen un comportament abominable … i neguen Déu amb les seves obres” (Titus 1:15-16).

“S'acostava la Pasqua dels jueus i molta gent anava a Jerusalem per purificar-se abans de la Pasqua” (Jn 11:55).

“ … Si caminem en la llum, com que Ell està en la llum, ... la sang de Jesús, el seu Fill, ens deixa nets de tot pecat … Si reconeixem els nostres pecats, és prou fidel i equitatiu per a perdonar-nos els pecats i deixar-nos nets de qualsevol iniquitat. Si diem que mai hem pecat, el deixem per mentider … ” (1Jn 1:7-10).

Feliços els qui han trobat el gran tresor amagat: El Regne de Déu. Ho tenen clar! Decidits envers la puresa d'esperit i la purificació de l'ànima, estan fent el camí de tornada al Pare Celestial.

La seva alegria, goig i satisfacció plena omple la seva consciència i la seva espiritualitat. Capten tot allò que és pur i veritable, així com l'essència de les coses. Fan el bé i eviten el mal. El seu camí ha estat llarg i ple de dificultats des del dia que van néixer de nou (Jn 3:1-7).

Conscients de tot allò què és el bé i d’allò que és el mal, avancen sense aturar-se desenvolupant la seva espiritualitat. La llum de la vida eterna és en ells, i són la sal i la llum de la vida.

Controlen els seus sentits i neutralitzen les temptacions, gaudeixen de la pau interna i la seva comunicació amb Déu és del tot eficient: han configurat una comunió diària i quotidiana amb el Creador. Sense fugir del món, sense donar l’esquena a ningú de la humanitat que els envolta, ho fan tot de la mà de Déu i d’acord a la seva voluntat.

Els nets de cor procuren no ofendre ni perjudicar a ningú, a més de no aprofitar-se dels altres (2Co 7:1-2); i tot això per aconseguir que l'amor neixi del cor pur, a més de tenir una bona consciència i disposar d'una fe sincera (1Timoteu 1:4-5).

Per finalitzar, la corrupció del nostre cor produeix mals pensaments, robatoris i homicidis, cobdícies i enveges, enganys i orgull, impietat i d’altres maldats (Mr 7:20-22).

Cal néixer de nou i canviar de vida amb un cor net.



13.- Feliços els pacificadors


“Feliços els qui posen pau,  Déu els reconeixerà com a fills” (Mt 5:9).


La saviesa que ve de dalt: és, en primer lloc, pura, i després pacífica, comprensible, raonable, plena de compassió i de bons fruits, imparcial i sincera ...  la justícia ha de ser sembrada en pau pels pacífics” (Jaume 3:17-18).


La lluita del cristià: Així, doncs, poseu-vos a punt, cenyits amb el cinturó de la veritat, vestits amb la cuirassa de la rectitud, calçats els peus amb la prestesa per anunciar l'evangeli de la pau” (Ef 6:14-15).


Com un obrer competent: Defuig de les discussions, doncs generen sempre baralles, i un servent del Senyor no s'ha de barallar mai, al contrari, ha de ser amable amb tothom, amb capacitat per a instruir, pacient, que ensenyi amb dolcesa … i recuperin el bon seny, escapant del parany del diable …” (2Ti 2:23-26).


El Mesias Príncep de Pau: … la prosperitat i la pau no tindran fi … amb el dret i la justícia … ara i per sempre més …” (Isaïes 9:6-7).


Quan parlem de l'evangeli de la pau, del Príncep de Pau o de la saviesa que ve de dalt, estem parlant del cristianisme davant d'un món dominat per enfrontaments i conflictes, els pacificadors cristians sempre han estat i són benvinguts i exaltats.


Els pacificadors aporten la paraula justa capaç de ser acceptada i reconciliar els enfrontats combatents a més de neutralitzar els més violents. Els seus pensaments, actituds i comportaments són capaços de fomentar la nostra pau interna, alimentar l'espiritualitat i posar pau entre els conflictius.


La no-violència va ser una bandera del cristianisme primitiu, la qual cosa va fer molt populars els cristians, doncs, la societat romana destacava per la seva crueltat, conflictivitat, guerres i colonialisme permanent. 


D’altra banda, els cristians predicaven contra la venjança i divulgaven la idea de perdonar els enemics, per això les autoritats romanes els odiaven i els van perseguir, empresonar, executar o exiliar, però la seva resistència pacífica va ser objecte de reflexió general i va impulsar un canvi social i polític al llarg del segle III després de Crist. 



14.- Feliços els perseguits


“Feliços els perseguits pel fet de ser justos, perquè d'ells és el Regne del Cel” (Mt 5:10).


“Ell, Elias, respongué: Sóc en extrem gelós del Senyor, el Déu Totpoderós, perquè els fills d'Israel han abandonat el teu pacte, han arrasat els teus altars, han mort amb espasa els teus profetes. Només jo he quedat viu, jo sol, i procuren prendre’m la vida” (1Reis 19:10).


“Per això també ha dit la saviesa de Déu: Els enviaré profetes i apòstols, a uns els mataran i a uns altres els perseguiran …” (Lluc 11:49).


“Per aquell temps, el rei Herodes emprengué la persecució d'alguns membres de l'església; va fer matar amb espasa Jaume, el germà de Joan, ... afegir la detenció de Pere ... el va tancar a la presó, sota la guàrdia de quatre esquadres de soldats …” (Fets 12:1-4).


Al llarg del primer mil·lenni abans de Crist, reis i autoritats religioses de diverses nacions van perseguir a profetes i fidels creients de Jehova. I durant més de dos segles després de Crist, reis i autoritats religioses i civils dels romans van perseguir els cristians. La fidelitat a Déu era castigada pels poders corruptes.


De fet, l'ésser humà virtuós acostuma a patir insults, menyspreus, conspiracions, assetjament, solitud i d'altres desgràcies. No és fàcil practicar les bondats humanes, doncs, la venjança i l'enveja cau sobre les espatlles dels que prediquen l'ètica social i religiosa. El virtuós, i la seva bona consciència, molesta als disbauxats per la cobdícia i la supèrbia. 


De la mateixa manera, qui recorda els deures no recull simpaties. La mala consciència ens persegueix quan fem el mal. Generalment, tothom coneix el bé i el mal, per tant, quan fem una cosa mal feta som penalitzats i tenim mala consciència.


Si, a més a més, hi ha qui es dedica a recordar-nos el bé que no fem, podem reaccionar de dues maneres: o demanar perdó i esmenar el mal fet, o fent encara més mal sobre aquell que ens recorda la bondat i condemna la maldat.


Som perseguits per ser justos, tant per la nostra consciència com pels corruptes que ostenten poders i fan el mal.



© Raül Blesa Arcarons

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Moltes gràcies pel seu comentari.

La família